Edwin op de fiets! Introductie - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Edwin op de fiets! Introductie - Reisverslag uit Brunssum, Nederland van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Edwin op de fiets! Introductie

Door: Edwin Pluijmaekers

Blijf op de hoogte en volg Edwin

15 Januari 2011 | Nederland, Brunssum

Mijn terugkomst van Litouwen is alweer 8 maanden geleden. Hoogste tijd dus om dit kikkerlandje weer te verlaten zou ik zo zeggen!
Inmiddels ben ik afgestudeerd als ‘Bachelor of Social Work’, heb ik een nieuwe linkerkruisband en heb ik flink wat centjes verdiend bij TNT-Post. Geld is natuurlijk altijd belangrijk om een mooie reis te kunnen maken, maar een nieuwe kruisband is dat ook. Zeker als de reis grotendeels per fiets zal worden afgelegd. EN laat dat nu net de bedoeling zijn…

Na 2 succesvolle reizen met Roel gemaakt te hebben, leek het ons een uitstekend en uitdagend plan om een derde, veel grotere reis te maken. Iets waar zes weken door Laos en Zuid-China en 8 weken door India/ Nepal/ Tibet/ Oost-China niet aan kunnen tippen.
Gezien onze voorkeur voor Azië vanwege de totaal andere cultuur dan de Nederlandse, de lage reiskosten en de mooie ervaringen die we er in het verleden opdeden, was de keuze snel gemaakt. We gaan weer terug naar dit werelddeel met als eindbestemming de oude woonplaats van Roel: Shanghai! Eind juni zullen we hier aankomen, zodat ik op tijd weer terug ben voor de trouwerij van mijn neef op 1 juli. (deze keer vlieg ik de afstand ipv de fiets te nemen)


Het eerste idee was om met de auto onze 3e verre reis af te leggen. Lekker onafhankelijk, redelijk goedkoop op de benzine na en snel te verplaatsen. Echter diverse, ingewikkelde douaneregels op de reis naar China gooiden roet in het eten. Niet doen dus. Optie 2 was om dan maar met een soort brommer te gaan. Echter, wederom kwamen we niet onder de moeizame regels uit die er zijn als je met een gemotoriseerd voertuig landen als Iran en Turkmenistan wilt bezoeken. Gekscherend gooide ik dan ook het balletje op om dan maar met de fiets te gaan. . .
En zo geschiedde het! Na wikken en wegen waren we helemaal om! WIJ GAAN OP DE FIETS!

Uiteraard een fysieke uitdaging en slijtageslag. Maar wie niet waagt, wie niet wint! Voor het opnemen en ondergaan van een cultuur is het echter ideaal! Je komt op plekken waar je met een trein/ bus niet komt, ziet dorpjes waar niemand het bestaan van afweet en hebt geen vervoerskosten, behalve flink wat eten uiteraard ;-) En hoe geweldig zou het zijn om de tocht te voltooien en met de fiets aan te komen op de eindbestemming Shanghai! Echt ongelofelijk als dit zou lukken! Uiteraard zijn we ons ervan bewust dat er flink wat op ons afkomt, dat we gaan afzien, dat we zadelpijn zullen krijgen, of ergere dingen. Maar dit nemen we voor lief… In de eerste 5 dagen zien we al bijvoorbeeld 3 landen… Wat een mooi gevoel moet dat zijn om weer elke keer een nieuw land binnen te rij… uuh FIETSEN! ;-)
Gezien mijn nieuwe kruisband in juli, heb ik sindsdien flink wat therapie gehad en vele uren op de fitnesszaal doorgebracht. Een perfecte voorbereiding dus! Door twee fietstochtjes (Rotterdam-Tilburg-Leuven) en (Brunssum-Aken-Gulpen-België Voerstreek-Maastricht-Heerlen-Brunssum) ben ik inmiddels al door 2 spijkerbroeken gescheurd ivm de toegenomen spiermassa in de bovenbenen. Haha…
Een goede voorbereiding dus….

Nou, om even concreet het idee uit te leggen:

Vertrek: 25 januari 07:40u
met het vliegtuig vanaf Brussel-Charleroi naar Venetië, Italië!
Vanaf het vliegveld zullen we dan gaan fietsen. Geen taxi, bus , trein of auto voor ons, zoals 99,9% van de andere passagiers, maar onze gloednieuwe fietsen!
Binnen een dikke maand proberen we dan te geraken tot Istanbul in Turkije. Dit zal gebeuren via Slovenië, Kroatië, Bosnië-Hercegovina, Montenegro, Albanië, Macedonië en Griekenland. Onderweg zullen we slapen in een 2-persoons tentje of proberen een slaapplek te regelen bij gastvrije mensen thuis. Een website als ‘Couchsurfing’ voor fietsers en een vlotte babbel zal er hopelijk voor zorgen dat we zoveel mogelijk zonder kosten bij mensen thuis kunnen slapen. Desnoods met ons tentje op hun gazon. “Hoe gastvrij zijn jullie?” Het mooie verhaal dat we met de fiets zijn, zal hopelijk veel mensen doen besluiten ons een nachtje in huis te nemen. En hoe antropologisch mooi zou deze manier van reizen zijn! Dan hoef ik geen spijt te hebben van de beslissing dat ik de studie Antropologie niet ben gaan doen na Social Work. Dan zou het puur antropologisch veldwerk zijn wat ik ga doen… Elke avond bij een ander gezin/ familie in huis, praten over hun leven en zien hoe ze wonen en wat hun gebruiken zijn…. We zullen zien in hoeverre dit lukt he!

In Istanbul volgt dan een evaluatie.
Als we dan geen grote fysieke of mentale ongemakken hebben, zullen we besluiten door te gaan met de fiets. Mochten we dit echter niet meer zien zitten en bijvoorbeeld teveel zadalpijn hebben, dan gaan we door met het openbaar vervoer. De fietsen zullen we dan terugsturen naar Nederland en dan reizen we dus verder, zoals we die andere reizen ook hebben gemaakt; hoofdzakelijk met de bus en de trein.

Hoe dan ook, we gaan dan dus door naar het oostelijk deel van Turkije, waarna we het schitterende Iran ingaan. Hier hopen we een maand te kunnen rondfietsen waarna een moeizame (ivm visum) en dure driedaagse tocht door Turkmenistan zal volgen. Hierna liggen op de route naar eindbestemming China, zoals jullie vast en zeker zullen weten van de aardrijkskunde lessen, Oezbekistan en Kirgizië! Ideaal he! Na een treinreis in China van ongeveer 2000 km, hopen we nog een maand over te hebben om in het oostelijk deel van China rond te fietsen. Roel kan dan zijn kennis van de Chinese taal bijspijkeren, terwijl ik zal proberen er ook maar iets van te begrijpen…

Als het lukt om met de fiets in China aan te komen, zal ik een speciaal elastiekje opsturen naar mijn collega’s van de TNT. Tijdens mijn uitzwaaifeestje is dit ingepakt in een plastic hoesje en afgesloten door retourstickers. (zie foto beneden).
Het idee was om goedkoop met de fiets te reizen, maar inmiddels zijn de kosten toch alweer opgelopen tot ongeveer 1800 Euro. Een goede fiets en sterke fietstassen + een gloednieuwe superlichte slaapzak en slaapmatje zijn wellicht toch even duur als het kopen van alle tickets om met de bus te reizen. Maar ok, het gaat om de reis en de ervaring! Mochten er nog rijkaards zijn onder de volgelingen dan kunnen ze uiteraard een sponsoring doen. ;-) En zoniet dan hoop ik tijdens mijn reis vele reacties te ontvangen via deze site. Het is toch altijd fijn om te zien hoe het met de familie, vrienden en collega’s gaat in het verre Nederland.

Zo, dat was het! Ik hoop dat ik genoeg tijd en internetcafés onderweg vind om jullie op de hoogte te houden van al onze belevenissen!

Groetjes
Edwin

  • 15 Januari 2011 - 11:45

    Thibault:

    Machtig mooi man, dat jullie het echt gaan doen! Je had het er afgelopen zomer al over, toen je nog met je been omhoog lag, toen vroeg ik me nog af of dat wel zou gaan lukken. :p

    In ieder geval veel succes, en vooral veel plezier! Ik zal je waarbenjijnu volgen. ;)

    Groeten,
    Thibault

  • 15 Januari 2011 - 11:55

    Laura:

    Succes en veel plezier! Kijk uit naar alle verhalen etc! Xxx Laura
    Ps: kun je roda wel zolang missen??

  • 15 Januari 2011 - 12:14

    Nicky:

    Klinkt weer erg gaaf Edwin!
    Veel succes en plezier en dat jullie maar weer veel mooie, leuke en maffe dingen mogen meemaken! ;)
    Ik ga je weer (jaloers) volgen!
    Groetjes x Nicky

  • 15 Januari 2011 - 12:15

    Sarah:

    Hee Edwin!
    Wauw wat een avontuur en wat een idee! Ik ben nu al benieuwd naar jullie verhalen! Veel plezier en succes!
    Hup hup hup, conditie opbouwen zou ik zeggen ;)
    Groetjes Sarah (van India ;))

  • 15 Januari 2011 - 12:15

    Damiet:

    Supervet!!!! Als ik een fatsoenlijke fiets had ging ik mee :-)

  • 15 Januari 2011 - 12:25

    Anja:

    Hee Edwin!
    Wat super gaaf dat je dit gaat doen! Weer eens iets anders he ;)
    Heeel erg veel succes en vooral erg veel plezier! Zal je verhalen blijven volgen!
    xx Anja

  • 15 Januari 2011 - 12:42

    Sharon:

    Wooooow Edwin! Wat superfantastischongeloofelijk VET!
    Ik ben fucking jaloers :P Ik ben druk aan het sparen voor mijn volgende reisje, maar waar die naartoe leidt nog geen idee.. Ik ga je zker volgen!
    Kus

  • 15 Januari 2011 - 13:07

    Menno J:

    Labas vakaras Edwininas!!!

    Daar is ie toch! De waarbenjij.nu van "opper apaat" Edwin!
    Wat een sjiek avontuur gaat dit weer worden zeg.... ongelooflijk!
    Maanden heb je hier naar uitgekeken en toe gewerkt en over 10 dagen gaat het alweer beginnen!

    Zoals ik je laatst als stuurde: ik hoop echt dat dit de reis van je leven wordt en dat je weer heel veel mooie -antropologische- indrukken mag opdoen!
    Als iemand dit avontuur gaat lukken is het jou (en Roel) wel!
    Ik hoop echt dat het prachtig wordt!

    Komende maandag kom ik je -alvast- uitzwaaien en spreken we plechtig af dat -no matter what- we elkaar "ooit" in Shanghai zien!

    sekmes!!!!!!! ir iki pasimatimo!!!!

    viso gero,

    ontluikend zeehondje Menno!

  • 15 Januari 2011 - 13:12

    Will:

    Ja die zadelpijn of het helemaal gaat lukken?? veel heel veel succes en tot hoorns.
    groeten Will

  • 15 Januari 2011 - 13:32

    BRK JR. 1:

    cool man. . .

  • 15 Januari 2011 - 13:54

    Loes :

    Woww! ...met de fiets, zo primitief en zo'n stuk!! succes! Gaat zowieso een hele belevenis worden :)
    Enjoy! Groetjes Loes (social Work, buitenland groepje)

  • 15 Januari 2011 - 14:15

    Irene:

    Edje, wat een fantastisch idee!!!
    Als je nog een referentie op CS nodig hebt moet je maar even je gebruikersnaam schrijven, ik knutsel wel wat moois in elkaar...

    Ik ben net terug van mijn zoveelste-grote-reis en zit nog helemaal vol reiskriebeltjes, ik wens jou er net zoveel!

    Successos en ik ga je verhalen volgen!

    Groetjes Irene

  • 15 Januari 2011 - 15:01

    Truus:

    Hoi Edwin

    Ik wens jou veel plezier samen met je vriend met dit avontuur. Ben ook erg benieuwd naar je verhalen en zal je reisverslag zeer zeker volgen.
    xx Truus


  • 15 Januari 2011 - 15:07

    Bonnie:

    Succes Fred! You can do it, put your bike into it!

    Mis je nu al

    xx

  • 15 Januari 2011 - 15:45

    Rogier:

    Heej Fred,

    super gaaf idee. veel succes en vergeet niet je reparatie setje mee te nemen. ik zie de ervaringen wel tegemoet komen.
    Cheers
    Rogier

  • 15 Januari 2011 - 17:58

    Aniek:

    Haaaaay neef
    er is maar een idioot die op het idee komt om op de FIETS naar verwegistan te gaan! Vanaf februari zal ik je verhalen van een andere plek lezen, namelijk van Afrika. Ik was zo onder de indruk van jou stoere en mooie verhalen, dat ik het nu wel zelf moet gaan doen! Ik ben trots op je en wens je dan ook alle geluk van de wereld dat je het zonder al teveel kleerscheuren ervan af brengt :)! Ik wacht met spanning op je volgende verhaal! Doe voorzichtig! Je nichtje

  • 15 Januari 2011 - 18:46

    Supportersclub Roda:

    Succes Edwin! Hou ons op de hoogte van je avonturen en kijk ook af en toe nog eens naar Roda ;-)

  • 15 Januari 2011 - 18:48

    Kyle:

    Die zie ik graag

    en graag terug

    succes maat

  • 15 Januari 2011 - 18:48

    Ghis:

    Stelletje onnozelaars, zouden ze hier in Belgie zeggen. Met dn fiets naar Shanghai. Amaaaaaaaaaaaaaaai!
    Nee manne, ben jaloers dat ik niet mee kan.
    Ed, ik hoop echt van ganser harte dat t evt plan dat Joyce en ik met jou gaan reizen in Azie in augustus door kan gaan. Ik heb de eerste 3 weken van augustus vrijgenomen. Jouw idee om dan Vietnam of Cambodja te bezoeken, lijkt me uitstekend. Heb gelezen dat de vliegreis naar Azie vanuit NL/BE het goedkoopst is naar Bangkok of naar Ho Chi Minh-city (vietnam). Of heb jij misschien supergoedkope ideeen voor de vliegreis??? Anyway, kerel, hoop echt dat we kunnen afspreken in Vietnam/Cambodja of waar dan ook in Azie en dan lekker 3 weken reizen (wilde trekken typen, maar dat klinkt weer dubbelzinnig).
    We zullen het er volgende week op het weekendje nog wel over hebben. Ben echt enthousiast geworden over het idee. Ed...maak mn dromen waar:))))
    Gr

    Ghis

  • 15 Januari 2011 - 19:03

    Anoek:

    echt heel gaaf!
    Heel veel succes en ik hoop dat dit een geweldige reis gaat worden!
    Geniet ervan!
    X anoek (van afstuderen curacao ;) )

  • 16 Januari 2011 - 20:37

    Robert Gromotka:

    Heey Edwin, ik wens jou en je vriend Roel heel veel succes met jullie nieuwe uitdaging.
    Maar doe wel voorzichtig want we willen je natuurlijk wel weer terugzien op de post.
    Ps, ik wil jullie graag sponsoren maar hoe doe ik dat? Giro of banknummer of zo?
    Tot hoors, groetjes van Robert.

  • 16 Januari 2011 - 22:07

    Em:

    Heel veel geluk met deze nieuwe uitdaging!! Ik hoop dat jullie veilig aankomen en dat jullie ook nu weer sociale en interessante mensen ontmoeten!

    Xxx Em


  • 17 Januari 2011 - 11:26

    Nadih:

    Super vet Ed!! :D Heel veel succes, plezier en geniet er met volle teugen van! Ik ga je hier zeker volgen xx

  • 18 Januari 2011 - 08:53

    Marie-sophie:

    Hallo Edwin,
    Jammer dat ik er niet was toen je op bezoek was op school..ik zal je volgende avontuur met veel plezier volgen..lijkt me helemaal geweldig..al die landen..ben benieuwd,
    Maar al als dat nieuws, incl kruisband moet het goed komen...
    groetjes

  • 18 Januari 2011 - 19:34

    Richard G.:

    Heey Edwin,

    Het was een gweldig afscheidspartijtje en zorg goed voor het elastiekje he!!!!

    Groetjes Rich

  • 19 Januari 2011 - 17:40

    Bryan C:

    Heey

    nogmaals bedank voor de het super vette afscheid feestje
    veel succes met de reis en drink je maar een lekker koud biertje tussen door van het geld wat door mij en een paar collega's is gesponsords:D xD

    gr. Bryan

  • 20 Januari 2011 - 11:56

    Hanne:

    Edwinas!!! Echt super dat je dit gaat doen!! Ik kijk al uit naar alle verhalen!!:)
    Ik zelf vertrek samen met Cédric in februari om op stage te gaan naar Berlijn! dus ook weer een avontuurtje:) hopelijk ontmoet ik daar weer zo'n toffe nederlanders eh;)!!!!
    Veel plezier, verzorg uw kontje goed!
    kus
    Hanne

  • 21 Januari 2011 - 12:21

    Jelle:

    Ouwe apaat,

    Dat klinkt weer zeer goed. Er is er ook maar 1 die zo'n idee bedenkt en het ook gewoon gaat uitvoeren.
    Super.
    Veel succes met de reis alvast!

    Gr.,

    Jelle

  • 23 Januari 2011 - 15:15

    Fieke:

    Hoi Edwin en Roel,

    Ook ik wil jullie ontzettend veel succes wensen want het komt nu toch erg dichtbij! Ik blijf jullie sowieso volgen op deze site en kijk nu al uit naar al jullie avontuurlijke verhalen.

    Sterkte met de zadelpijn, Edwin!

    Groetjes Fieke

  • 25 Januari 2011 - 21:23

    Priscilla Heiligers:

    succes ik blijf het in de gaten houden hierzo! veel plezier gr silla

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Edwin

Na mijn geweldige reizen door Azie, reis ik momenteel (begin 2011) met Roel vanuit Italie met de fiets naar China. Eind juni zullen we aankomen in Shanghai en in de tussentijd bezoeken we Kroatie, Bosnie Hercegovina, Montenegro, Macedonie, Griekenland, Turkije, Iran, Turkmenistan, Uzbekistan, Kazachstan en China. Nu maar hopen dat de fiets niet kapot gaat, of dat we teveel spierpijn krijgen...

Actief sinds 13 Juli 2008
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 145459

Voorgaande reizen:

25 Januari 2011 - 01 Juli 2011

Het grote fietsavontuur!

17 Februari 2010 - 18 Mei 2010

Afstuderen in Litouwen

29 Januari 2009 - 29 Augustus 2009

Mijn stage in India

Landen bezocht: