Edwin op de fiets Italia (1) - Reisverslag uit Venetië, Italië van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Edwin op de fiets Italia (1) - Reisverslag uit Venetië, Italië van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Edwin op de fiets Italia (1)

Door: Edwin Pluijmaekers

Blijf op de hoogte en volg Edwin

26 Januari 2011 | Italië, Venetië

Edwin op de fiets

Italia (1)

Na een korte vlucht arriveerden we dinsdagochtend om half negen op het vliegveld nabij Venetie. Gelukkig hadden onze fietsen in dozen de vlucht overleefd. Binnen 2 uur hadden we het goed ingepakte bouwpakket in elkaar gezet tot een fiets. Alleen bij mijn fiets was het kapje van de derailleur eraf gesprongen, iets dat we bij elke fietsenmaker wel weer kunnen maken. Mooi!
Uiteraard maakten we er een flinke show van in de hal van het kleine vliegveld. Weinig mensen waren ons voorgegaan om pontificaal in het zicht van alle reizigers 2 fietsen uit enorme dozen te halen en daarnaast ook nog eens 10 spiksplinternieuwe rode reistasjes. Gelukkig misten we geen boutje of moertje en konden we op dinsdag 25 januari 11.45u plaatselijke tijd starten met onze enorme fietstocht van Venetie naar Shanghai.

Van alle tochten tot en met zuid-Kroatie hadden we routes uitgeprint of in ons hoofd, echter de eerste 20 km naar het centrum van Venetie was niet voorbereid. Nog even flink moeten vragen dus, maar na toch 39 km kwamen we dan rond 14 uur aan in de buitenwijken van Venetie. We hadden niet veel omgereden, maar de afstand was toch iets meer dan verwacht. Maar toch, we kwamen aan opde fiets. Supervet! Tijdens de reis was het even wennen aan het verkeer, maarja... alles went. Zo fietsten we opeens op een weg die ons toch deed vermoeden dat we op een autoweg reden. Echter bleek dit een normale weg, ook voor fietsers bedoeld.... Vaak zullen we zo nog zoiets meemaken.

Er diende zich echter nog 1 ander probleem aan. Roel had een goedkoop hotel geboekt, midden in het centrum van Venetie. Superfijn natuurlijk. Echter hadden we ons niet gerealiseerd dat er in Venetie geen wegen zijn en alleen maar looppaden MET VEEL BRUGGEN ertussen met minimaal 10 traptreden. Iets wat dus moeilijk wordt met 2 fietsen van 40 kg inclusief bagage. Pffff. We moesten dan ook met zijn 2en onze fiets elke keer weer naar de overkant tillen op en af, om aan die overkant te geraken. Best lachwekkend voor omstanders, maar zeker ook voor onszelf....

Na uitgepuft aangekomen te zijn op ons van de buitenkant zeer chique ogende hotel, besloten we niet lang op de van de binnenkant slechte en verrote kamer te blijven. Te voet verkenden we de straatjes en vele steegjes en uiteindelijk belandden we uiteraard bij een pizzeria. Met de 2 toevallig, onderweg getroffen Braziliaanse meiden, die nog toevalliger ook in ons hotel zaten dronken we een wijntje, aten de pizzas en liepen we terug.

Binnen notime sliepen we. Dromend van de ongelofelijk dag.... Om 2.30u opstaan in Limburg, rijden naar Brussel Charleroi, vliegen naar Venetie, de fiets in elkaar zetten op het vliegveld, 40 km fietsen en Venetie doorstappen. Een Super start van de reis.

Vandaag stonden we dan ook gelukkig op en met een onverwachts gratis ontbijt (zat toch bij de boeking blijkbaar) konden we op zoek naar mooie kiekjes van Venetie. Met wat Fransen uit ons hotel gingen we op pad en zagen het ene kanaal na het andere en ondanks de tijd van het jaar, toch veel toeristen. De zon vergoedde gelukkig veel en volgens de weersverwachtingen zal het morgen en de rest van de week ook droog blijven en redelijk zonnig met ongeveer 8 graden. Ideaal fietsweer!
Het is dan ook de bedoeling om morgen onze eerste echte vuurdoop te beleven wat betreft fietsen. Alle bagage is vandaag nog eens nagekeken op nuttigheid, want elke gram niet meegenomen is weer meegenomen. (letterlijk en figuurlijk)

Binnen 2 dagen hopen we Trieste te bereiken, ongeveer 150 km. Waarna we zaterdag de grens over zullen steken naar Slovenie en voor het eerst bergjes van 600 m hoogte moeten zien te bedwingen. En dan volgt diezelfde dag de etappe naar Opatija in Noord Kroatie. Helaas geen nachtje slapen dus in Slovenie aangezien we hier maar 30 km doorheen hoeven.

Ook wordt morgen een andere uitdaging, het zoeken van een gratis slaapplek. Na ongeveer 80 km zitten we in een dunbevolkt gebied met alleen wat dorpjes. We willen proberen ons verhaal te vertellen aan voorbijgangers aldaar, of zelfs zomaar ergens aankloppen en op deze manier een overnachting af te dwingen bij mensen die enthousiast reageren en ons willen helpen. Wie weet hoe dit gaat verlopen. We zullen zien, we zullen zien....

Verder wil ik iedereen via deze weg nog hartelijk bedanken voor de lieve woorden, cadeautjes zoals het mooie fotoboekje, de sponsoring en zorgen die iedereen uitte, die mij met een goed gevoel richting de verre oorden hebben doen vertrekken! Super allemaal! Bedankt!

En verder genieten we er dus nu al met volle teugen van, hebben we onze tijddodende kaartobsessie van onze eerdere reizen weer opgepakt vanavond. (Toepen tot we erbij in slaap vallen) Bij een tussenstand van 8_7 in wedstrijdpunten voor Roel werd het vanavond 1_1 in games. Als jullie dan weten dat er 10 gewonnen games nodig zijn voor 1 set. En dat je bij 10 sets 1 wedstrijdpunt hebt, kun je net als ons narekenen dat er al meer dan ongeveer 4000 potjes getoept zijn tussen ons tijdens verblijf in het buitenland. Apathie!

Nou, tot het volgende verhaal, waarschijnlijk vanuit Kroatie over een paar weken....

Edwin!

• 26 Januari 2011 - 21:51

Thibault:

Toepen heerscht!!! :P

Mooi man, klinkt als een prima begin van de reis. Succes met fietsen, veel plezier met alles wat jullie zien, en ik ben al benieuwd naar het volgende verslag!

• 26 Januari 2011 - 21:53

Oud Collega Freedy:

Hallo edwin,

Ik zie dat de reiis goed verloopt, wat fijn voor je om aan zo'n groot avontuur te beginnen, dit zul je je leven nooit meer vergeten, dus GENIETEN ERVAN !!!!!!!!!!!

Heel veel groetjes van tnt er Freedy

• 26 Januari 2011 - 21:54

Anoek Bijlsma:

boh edwin! Ik ben nu al jaloers, ik zit hier te blokken voor mijn filosofie tentamen van morgen en jij hebt gewoon lekker door venetie gewandeld vandaag!!
    Ik wens je heel veel succes met jullie fietstocht naar kroatie! Hopelijk vinden jullie een fijne slaapplaats!!
    Enjoy!

• 26 Januari 2011 - 22:03

Julia:

Edwin.. Klinkt goed! Volhouden;)

Ik zal zaterdag klussen bij nicole dus zal dan ons deel 2 kunnen afleveren!

Heel veel succes!
    Geniet ervan

• 26 Januari 2011 - 22:21

Nico En Annelies:

Hoi Edwin en Roel,

Mooi begin van jullie prachtige reis.
    Heel veel succes en we volgen jullie via jouw mooie verhalen.

Groetjes uit Scheulder

• 26 Januari 2011 - 22:32

Sanne CMA:

Edwin!

Toch nog op de iets naar China, wie sjiek is mich dat!
    Wat een ervaring is zo'n fietsreis, je maakt zo veel meer mee, en ziet zo veel meer van een land dan dat je met het openbaar vervoer reist.

Ik wens jullie heel veel plezier, mooie ervaringen maar ook veel succes toe!

• 27 Januari 2011 - 06:25

Ilona:

Hey Neefje,
    een goed begin is het halve werk! Ga ervoor en have fun. En heel veel succes met de bergjes die jullie gaan beklimmen!
    Liefs je nicht

• 27 Januari 2011 - 07:57

Wil Boumans:

Hallo Edwin en Roel
    Op de fiets naar China, dat vind ik toch een geweldige onderneming, Super en de beste manier om de landen, kultuur en inwoners te leren kennen.
    Heel veel fietsplezier en ......... kom gezond weer terug. Kijk al uit naar jullie volgende verslag

• 27 Januari 2011 - 08:08

Aniek:

haaaay neef!
    wat een mooi en goed begin voor jullie reis!! :D
    ik heb genoten van je eerste verslag en verheug me al op je volgende avontuur. Succes met het zoeken van een slaapplek.
    Liefs je nichtje

• 27 Januari 2011 - 08:34

Irene:

Edje, je vertelt heel levendig, ik zie jullie daar al heel lomp in lachen uit barsten bij ieder obstakel! Well done, zo kom je er wel!
    Veel succes mannen enne... fiets ze!

Liefs Irenepene

• 27 Januari 2011 - 11:14

Menno:

How jong! Dan verwacht je het eerste bericht van de Ed over 2 maanden ofzo (op zijn vroegst, Edwin kennende)... maar nee: al na 1(!) dag een bericht én foto's....

Laat dat het begin zijn van veel mooie verhalen en inzicht in Edwinas' avontuur (avonturen).

Ga zo door!

• 27 Januari 2011 - 11:42

Anja Bus:

Hallo Edwin,

Wat fijn dat tot nu toe alles goed verlopen is.Op naar Kroatie.
    Ik zie al uit naar het volgende verslag.
    Heeeel veeeel succes.
    gr.Anja

• 27 Januari 2011 - 11:53

Moon:

Hey Edwin! Wat een super gedetailleerd verslag weer. Petje af hoor voor al die doelen die jij je stelt en het lef om dit allemaal ook echt te doen. Het is telkens weer een genot om dit met jou te mogen delen! Nog spier- en/of zadelpijn gehad?
    xx Moon

• 27 Januari 2011 - 13:44

Fieke:

Nou, dat klinkt als een goed begin van jullie reis, en dan die foto 's .....supermooi, nu al! Spannend, hopelijk hebben jullie de komende de dagen een fijne slaapplek. Tot jullie volgend verslag!
    Gr. Fieke

• 27 Januari 2011 - 13:52

Peter Heinen:

Hoi Edwin, cmplimenten voor jullie eerste reisverslag zeer compleet en professioneel, vergeet niet af en toe een drumstel op te zoeken want thuis oefenen kan ook in het buitenland.
    Groet Peter

• 27 Januari 2011 - 19:25

Truus Moling:

Wat fijn dit leuke nieuws te lezen van jullie. Ik verheug me op je reisverslagen. Genieten Edwin, en geweldig dat je meteen foto's meestuurt met je verhalen. Kan ik me n beeld vormen. Veel avontuurlijk fietsplezier verder.

Groetjes uit Sittard

• 27 Januari 2011 - 21:35

Martijn Walters:

Edwin, werkelijk waar. Jij bent een van de meest positief ingestelde, gekke, maar vooral ook boeiende mensen die ik ooit gekend heb. Van Venetië naar Shanghai met de fiets! Hoe verzin je het!?

Ik kom gewoon niet verder dan Maastricht.

Ik heb je reisverhaal gelezen en zal het bijhouden. Ik wens je veel succes, plezier, levenservaring en dikke kuitspieren en wees voorzichtig uiteraard.

Groetjes,

Martijn Walters

• 27 Januari 2011 - 22:08

Joeri En Simone:

he edje,

als je dit leest heb je al wat meer gefietst dus vragen we ons toch af hoe gaat het met de beentjes?? Spierpijn??
    En denk eraan in elk kroegje dat je van binnen ziet drink er een op ons met je mooie glaasje incl. foto hihihi

groetjes joeri en simone

• 27 Januari 2011 - 23:04

Branda:

leuk verslag en we volgen jullie groetjes uit treebeek

• 28 Januari 2011 - 00:07

Richard (TNT):

Heey Edwin,

Een goed begin is het halve werk zullen we maar zeggen wa. Ik hoop dat de rest van de reis ook zo voorspoedig verloopt.

Tot je volgende bericht

Groetjes Richard

P.s. je zei dat jullie geen boutjes enz. van de fietsen mistte, maar hoe zit het met ons elastiekje. Ook veilig aangekomen daar?

• 28 Januari 2011 - 09:42

Bonnie:

Hey Fred!
    Haha geweldig om te lezen hoe jullie het daar doen. En mooi om te lezen hoe je alle tegenslagen overwint. Volgens mij gaat dat wel goed komen met jullie daar.
    Je hebt ook nog mooie kiekjes gemaakt! Tjonge jonge.
    Je had laatst nog gebeld maar ik ben helemaal vergeten om terug te bellen.. Misschien dat ik je binnenkort nog eventjes bel.

Hopelijk is nu nog steeds alles goed en geniet ik over een paar dagen weer van een leuke blog.

Kusje

• 29 Januari 2011 - 19:14

Bas:

Edjuhh!!

Ik heb het hele verhaal gelezen, haha, maar ik wens je weer veel succes met je apathische verhalen. En houdt ze zo kort als deze.... Nouja je bent nog maar een dag onderweg en je hebt alweer zo veel meegemaakt. Ik ben benieuwd wat jij en roel voor een sjieks gaan beleven.

• 31 Januari 2011 - 08:40

Bert:

Hee Fredje,

het begint al goed.. 2 dames uit brazilie! En dan bezorg je ons nu foto's van gebouwen. Dat interesseert ons niet!! Meiden uit Brazilie willen we zien!!

Hoe staat het met je telefoonnr? Nog hetzelfde? Wil je uiteraard met carnaval op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen..

• 31 Januari 2011 - 16:02

Juul:

Haha Menno inderdaad, na 1 dag al een verslag: lekker grondig!

En die braziliaanse chicka's had ik ook wel willen zien...Benieuwd naar jullie nieuwe avonturen! Zet 'm op!