Edwin op de fiets Italia (2), Slovenija, Hrvatska - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu Edwin op de fiets Italia (2), Slovenija, Hrvatska - Reisverslag uit Zadar, Kroatië van Edwin Pluijmaekers - WaarBenJij.nu

Edwin op de fiets Italia (2), Slovenija, Hrvatska

Door: Edwin Pluijmaekers

Blijf op de hoogte en volg Edwin

05 Februari 2011 | Kroatië, Zadar

(English text below)

Edwin op de fiets
Italia (2), Slovenija, Hrvatska (1)

Hallo allemaal! Hier weer een berichtje van mij in den vreemde!
Door een technische storing bij waarbenjij.nu kregen jullie 3 dagen geleden een blanco bericht in plaats van de gebruikelijke versie. Met het herplaatsen van dit bericht, hoop ik jullie nu wel op de normale manier te bereiken en kunnen jullie op de link klikken om op deze site te komen. Mocht dit nogmaals voorkomen, kunnen jullie gewoon naar de site gaan en het bericht lezen. http://edwinpluijmaekers.waarbenjij.nu. Groetjes vanuit Split (8 februari). Veel plezier met mijn verhaal van 5 februari!

Momenteel verblijven we op een goedkope kamer in Zadar, Kroatië. Oftewel Hrvatska, zoals de Kroaten hun land zelf noemen. We zijn hier gisteren aangekomen na een veerbootreis van 6 uur en hebben het goed naar ons zin. Dit komt vooral ook door de zon! Ongelofelijk maar waar! We hebben op onze reis alleen nog maar goed weer gehad. Volgens de thermometer op de kmteller van Roel was het gisteren in de zon zelfs 30 graden Celsius! En de vooruitzichten zijn ook geweldig! De komende dagen in ieder geval ZON en ongeveer 16 graden. Perfect!
Ook hebben we eens 3 dagen rust genomen en nauwelijks gefietst. Was ook wel even nodig na 7 lange fietstdagen op een rij...

Ik verliet jullie in Venetië. De 2e dag was zeer releaxed. Een zonnetje, genietend van al de mooie gebouwen en kanalen, nog een pizzaatje en ons mentaal voorbereiden op de 1e etappe.
Zie hier een filmpje van ons vertrek op de fiets. We hadden gelukkig een weg gevonden waarbij we onze fietsen maar over 2 bruggetjes hoefden te tillen. En toen konden we dus weer....
fietsen in venetie
Een geweldig begin van een tocht van 85 km. De eerste tegenslag was dat ons veer niet vertrok vandaag. Dat werd dus toch omfietsen! Gelukkig was alles vlak en was het niet al te koud. Onderweg een broodje eten en de weg vragen. Veel lange rechte wegen met hier en daar een pittoreske Italiaans dorpje met kerk, authentieke huisjes met hun dorpsbewoners. Tegen 16 uur hadden we toch graag een slaapplek gevonden. Zoals aangekondigd zouden we gaan proberen bij mensen thuis te slapen.
En dit lukte! Op het juiste moment kwamen we aan bij een luxe boerderij. Hier stond de eigenaar buiten te praten met 2 vrienden en wij vroegen dus of zij wellicht een slaapplek voor ons wisten. Toen bleek dat er geen hotel in de buurt was, gooiden we het balletje op om bij hen in de tuin onze tent op te zetten. En ja hoor, dit was geen probleem! Ideaal!
Echter binnen een paar minuten werden we uitgnodigd op de thee. Er bleek ons zelfs een kamer gegund waar we met onze matjes mochten slapen! PERFECT!
De vriendelijke mensen lieten ons even douchen en omkleden, waarna een geweldige maaltijd voor ons werd bereid. De lekkere Italiaanse pasta bleek slechts het voorgerecht te zijn. Hierna volgden nog blinde vinken, wat gebakken aardappeltjes en als toetje appels vanuit de tuin met een kaasplankje, eigen walnoten en heerlijke capuccino! Damn! Wat een maaltijd en een gezelligheid! De drank kwam er uiteindelijk ook nog bij: Nocino, een mix van een likeur met walnoten + de sterke drank Grappa, druivenlikeur deed ons in hemelse sferen belandden. Net als de gastheren trouwens. Uiteindelijk belandden ze slapend op de bank, terwijl wij naar bed gingen (zie foto onder).
Bijzonder interessant om alle verhalen van de succesvolle boer Luici aan te horen. Hij en zijn vrouw zorgden een paar dagen per week voor de 2 kleinkinderen van hun 2 zonen Stefano en Adrianu. En hij maakte dus zijn eigen honing, verkocht appels (Mele mele) en nog veel meer!

Na deze grote gastvrijheid konden we weer verder voor weer een tocht van dik 80 km. De hele dag wind tegen! Oeioeioei. Dat was zwaar. Lange rechte wegen en alleen maar wind tegen! Vanaf nu zullen we dus ook goed letten bij het weerbericht op de windrichting! Triest bereikten we dan ook net niet en het werd helaas een duur hotel in een badplaats 20 km van Triest. Toen we de dag erop Triest bereikten, wisten we niet wat we zagen! Wat een mooie stad! Echt sjiek! Nog net niet het Wenen van Italië, maar wel erg mooi! Dit was dan ook een waardig afscheid van Italië. De dag erop stond ons namelijk de eerste zware test te wachten: Meteen de bergen in, door Slovenië naar Kroatië! En zwaar werd het! Vanaf we de grens met Slovenië waren overgestoken ging het omhoog. En dat ging nog wel een tijdje door! Maar gelukkig konden we ons tempo vinden en in een licht verzet naar boven gaan. En als je eenmaal boven bent, ga je ook weer naar beneden..... haha Ideaal!
Veel hebben we niet van Slovenië gezien helaas. Enkele dorpjes in de bergjes. Beetje afgelegen. En supervet, binnen een paar uur bevonden we ons alweer in het volgende land!!!! Hrvatska! Oftewel Kroatië! De arrogante douanebeambte was niet zo vriendelijk. Maar uiteraard mochten we door! En ja hoor... weer bergen!!!! pšfffff.... Najah. Uiteindelijk kwamen we moe maar voldaan aan in Opatija. Hier hadden we via een website geregeld dat we bij iemand gratis konden blijven slapen. Warmshower.com Speciaal voor fietsers! IDeaal! En zo kregen we ook nog wat tips voor tijdens het fietsen! Opatija was zelf een badplaats in ruste. Niet echt interessant dus. Net als vele andere plekken die we zien langs de kust. Mooie toeristische dorpjes. Het echte cultuurproeven, zoals ik dat wil, zal pas komen nadat we de kust verlaten over een week.

Maar goed, de volgende 4 dagen zouden we verblijven op het eiland Cres. Afgelopen maandag kwamen we hier aan met ons eerste veer op onze reis. Na 11 km omhoog gefietst te hebben gingen we op zoek naar een plek om langs de weg te kamperen, zie dit filmpje:
slaapplek zoeken

Het weer was zonnig, de tijd begon te dringen, dus hadden we snel een plek gevonden om 16.15u. Om 18u is de zon onder. Dus dan moesten we alles hebben staan, gekoookt hebben en omgekleed. En ja hoor. Dat lukte! Roel kookte redelijk lekkere pasta op ons gasbrandertje, terwijl ik me aan het kampvuur begaf. Het zou 0 graden in de nacht worden, dus leek ons dit wel verstandig. Gelukkig lag er al veel hout klaar voor ons. Alleen was dit redelijk nat. Toen ik de hoop dan ook al bijna op had gegeven ging het vuur alsnog aan en hebben we hier heerlijk van genoten! Lekker romantisch (euhm).... In ieder geval warm en noodzakelijk om niet koukleumend de tent in te gaan. Nog een potje gekaart en een wijntje gedronken! Hoe goed dat we het hadden!!!
kamperen in het bos

De ochtend erop was het inderdaad erg koud. De kmteller thermometer gaf 0,2 graden aan. Maar vermoedelijk gaat die niet onder de 0. We warmden op door de zon en waren goed uitgeslapen. Als je in de natuur bent pas je je uiteraard aan, aan de zon. En die was dus zoals gezegd al rond 18u onder. Rond 21u sliepen we dan ook al! Helemaal opgepropt in een klein 2persoonstentje met al onze tassen erin! Het paste net! Ideaal! En vanaf de weg kon niemand ons goed zien... we zaten goed verstopt. Ideaal! Want wildkamperen mag officieel niet in Kroatië...
We deden erg rustig en fietsten pas om 11 uur weg. Op richting het zuiden van het eiland naar het dorpje Cres. TOen we dit verlieten ruim na lunchtijd hadden we nog een uur om een nieuwe kampeerplek te vinden. Het was ons immers zo goed bevallen, dat we dit nogmaals wilden doen. Lekker gratis en een mooi avontuur weer!

Helaas hadden we de verkeerde weg genomen, en kwamen we uit in een labyrint aan weggetjes met allemaal olijfbomen (of iets dergelijk) om ons heen. Na een half uur hier doorheen geploegd te hebben, besloten we een goede plek te vinden om onze tent op te zetten. Verdergaan had geen zin met de ondergaande zon in het vooruitzicht. En zo kampeerden we alweer de 2e avond op rij, in the middle of nowhere op een Kroatisch eiland. Geweldig uitzicht op de ondergaande zon en weer een lekkere zelfgekookte maaltijd. Alleen was ik een beetje bang de boer van het land waarop wij lagen ons zou vinden en niet zo blij zou zijn met ons avontuur.... echter is dit niet gebeurd gelukkig.

Woensdag 2 februari waren we dan ook vroeg op en maakten we dat we uit het labyrint kwamen op weg naar Mali Losinj, 55 km verderop! Hier zouden we eens 2 dagen rust nemen!
De binnenkomst was erg mooi:
fietsen langs de Adriatische kust:
En de kamer die we hadden viel ook mee qua prijs! 20 Euro per persoon per nacht. Prijzen die we vanaf Turkije hopelijk lang niet meer zullen betalen.... Dan wordt het toch maximaal de helft hopelijk. We hebben hier dus eens heerlijk gedoucht! Was ook nodig. En bijgetankt. Genoten van de rustieke sfeer en nogmaals: de zon! Heerlijk! Ik begin al een beetje bruin te worden zelfs. Niet normaal!

Nou, na deze rustdagen zijn we nu dus aangekomen in Zadar, dat een schitterende oude binnenstad heeft! Hier zullen we vanavond nog gaan genieten van een pilsje en lowbudget gaan koken in de keuken naast onze goedkope kamer! Inmiddels staan er nu 479 km op de teller en vanaf morgen gaan we er weer tegenaan. Een etappe naar Sibenic van 70 km, waarna Split zal volgen. Hierna zullen we dan naar de historische stad Mostar gaan in Bosnië-Hercegovina. Weer een nieuw land! Tevens een serieuze test! Echt de bergen in met pieken van 1400 m! Pffffff! Maar goed dat is pas over een dikke week ofzo, eerst eens Kroatië verder in ons opnemen.
Verder heb ik nog nieuws over het elastiekje van mijn collega,s: het zit diep weggestopt in mijn tas en reist nog steeds met mij mee! Mooi dus!
En ook van Vodafone heb ik nieuws: iemand die mij smst vanuit Nederland betaalt niets extra,s dan 1 smsje en mij kost het ook niets om een sms te ontvangen op mijn Nederlandse nummer in het buitenland. Dus als jullie nog dringend nieuws met mij willen delen, zoals de geboorte van een tweeling (proficiat Suzanne en Roger!) of de uitslagen van Roda, dan kunnen jullie mij gewoon smssen op 06 46 61 83 59.

Heel veel groetjes en jullie zien dat het ons goedgaat!

Tot het volgende bericht! Wellicht alweer vanuit een nieuw land!

P.S.
Nog wat filmpjes van Roel:
de berg op fietsen

en nog een mooier filmpje van bergje opfietsen:

Uitzicht op eiland Cres:

koken in het donker

English:

I am sorry, that I didn,t write the last two reports in English. Lack off time was the cause of this.
So now I will inform you shortly about my world trip I am making at the moment:
I am cycling around the world. Together with a friend: Roel. We started at the 25th of January 2011 in Venice, Italy. We hope to be in Iran around the 25th of June. We will cycle through countries like Croatia, Albania, Turkey, Iran, Uzbekistan and many more!
At the moment we have reached Zadar in Croatia. We passed Slovenia and finished our 4 days in Italia after seeing the beautifull city of Venice and Triest. We also were very lucky to sleep as guests at a very friendly family in Portogruaro. They were so kind and we got all we needed!
GREAT and thanks again!
After that we cycled many days to reach the Island of Cres. Here we slept 2 days in the wild. It was a huge adventure!
Now we took 3 days of rest and we are enjoying the sun above us! More than 16 degrees already. Very nice!
Tomorrow we will start cycling again to Sibenic, 70 km. And than Split will come and later on Mostar in Bosnia!
We are having a lot of fun and enjoy our trip! Just click on the links in the Dutch story to see some short movies!

Kind regards!

• 05 Februari 2011 - 15:56

Menno:

Edwinas!!!!!

Prachtig jong! Het lukt je gewoon!
    Wat een "SCHITTTTTEREND AVONTUUR", nu al!
    Mooie beelden die een goeie impressie geven... de oplettende kijker hoort op 1 fragement een duidelijke: GOEIE SGOEIE uit jouw mond!!!!

GOEIESGOEIE!

Leuk om te zien dat je toch de tijd vindt om zo nu en dan een verhaal te plaatsen!

Jong, zet hem op (sekmes) en probeer zoveel mogelijke geweldige (apatische) avonturen toe te voegen!

LABAI GERAI!

Ps: goed dat je ook in het Engels schrijft zodat het voor volgers zoals een Ryan Anderson ook duidelijk wordt!

• 05 Februari 2011 - 16:22

Rogier:

Heej Edwin!.

Super vet ik ben gewoon jaloers (zeker op dat lekker weertje bij jullie :P)

ga zo door

cheers
    Rogier

• 05 Februari 2011 - 17:18

Will:

Hoi Edwin, ik geniet elke keer weer van je mooi geschreven reis verslag, kijk al weer uit naar het volgende. Jullie genieten echt, ben echt jaloers.... Veel succes en tot het volgende verslag en foto's, (Kroatisch)
    Dobro putovanje i ostati zdrava, pozdravljam, ofwel Goede reis en blijf gezond, Groeten Will

• 05 Februari 2011 - 17:20

Bonnie:

Lieve Fred!
    Thanks voor je mailtje. En geweldig die reacties van mede-CMA-ers. Goeiesgoeie inderdaaaad.
    Maar, als vrouw zijnde voel ik me verraden. Zit je daar romantisch aan het kampvuur met Roel! Dat was niet de afspraak hé.
    Ach ik sta achter je! Maar volgens mij stond Roel die avond ook achter je.. haha :)

Maar echt te gek dat het allemaal zo gaat, dat jullie veel zien en dat jullie lieve mensen tegen komen. Ook de foto's en sfeerimpressies komen goed aan. En hier alleen maar wind, woesj.. Laydee wordt er gek van.

Hou je goed, hou ons op de hoogte & tot snel, okay?

xx

• 06 Februari 2011 - 13:13

Bertie:

Ideaal, geweldig en perfect zo'n vakantie! Ga zo door! Ongelofeloos dat jullie hieraan hebben durven beginnen.
    Goede reis en we zitten al te wachten op nieuwe verhalen. Dit zou zomaar een TV programma kunnen zijn...

• 06 Februari 2011 - 13:16

Fieke:

Zo te lezen en te zien weer heel wat beleefd onderweg. Jullie zien er nog wel enigszins fris en fruitig uit in de filmpjes.
    Het was me weer een genoegen om het reisverhaal te lezen en ook mee te genieten van alles wat jullie meemaken.

Ga zo door!! Groetjes vanuit het winderige Heerlen...Fieke

• 06 Februari 2011 - 14:18

Ghis:

Mannen,

Goed te zien dat jullie je amuseren. Mooie filmpjes en foto's. Geweldig dat wildkamperen. Geeft echt iets avontuurlijks, he. Trouwens..zijn jullie al kilo's kwijt? Als jullie in Iran aankomen, zijn jullie denk ik al graatmager:) Benieuwd of dat vele fietsen jullie niet gaat vervelen. Achja..als je dan 's avonds beloond wordt met een wijntje/biertje, dan zal dat wel meevallen.
    Om jullie op de hoogte te houden: ben gister met Joeri nog eens Vburg in geweest. Sjjjjjjezus..we beginnen oud te worden. Meerderheid was toch rond de 20 jaar. Echt iets voor jou, Ed:))
    Mannen, ga zo door en ik zal jullie verhalen volgen.

Gr

Ghis

• 07 Februari 2011 - 12:48

Nadih:

Hee Edwin!!

Goed bezig man! Goeiesgoeie haha!
    Super vet allemaal en erg leuk om jullie op deze manier te volgen.. mooie foto's en filmpjes! Ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal!!

Veel succes, hou je taai en geniet!
    xx

• 07 Februari 2011 - 13:31

Bert:

ik wacht nogsteeds op de fotos van de dames. Ik hou je op de hoogte van carnavalsontwikkelingen!

Fiets ze!!

• 07 Februari 2011 - 22:49

Nicole V/d Linden:

Geweldig verhaal! Heb je me smsjes ontvangen? (7-02)

Veel succes nog ! Heb je mn boekie al kunnen gebruiken ;)?

Dikke knuffel en kus,
    Nicole

Ps; nu weet ik alweer wie roel is!

• 08 Februari 2011 - 17:44

Thibault:

Mooi man! Vooral het koken naast het tentje is geniaal. :p
    Ik ga de komende weken beginnen met de planning voor de roadtrip van komende zomer (wel lui met de auto :p), Noord-Italië staat sowieso op de planning, mochten we wat verder via het oosten reizen stuur ik nog wel eens een mailtje, mss heb je dan wat mooie tips voor me! :)
    Geweldig avontuur is dit, ga zo door, geniet ervan (dat lijkt me niet zo moeilijk) en vergeet niet om geregeld te toepen! :p

Groeten,
    Thibault

• 08 Februari 2011 - 21:10

Ilona:

Genieten genieten genieten! Ik geniet met je mee.
    Succes met de bergen! Always remember: What goes up, must come down ;-)

• 09 Februari 2011 - 08:52

Priscilla Heiligers:

gweldig.! leuke filmpjes. gr priscilla

• 09 Februari 2011 - 12:25

Elaine:

Ha die Eddie,

Kan me kapot lachen dat jullie het is gelukt, zo te zien heb je genoeg sociale vaardigheden in kennis om de ander over te halen;)!
    Gister nog eventjes bij Huubje geweest, ook altijd leuk..

geniet ervaaan!

x

• 09 Februari 2011 - 18:53

Em:

Hi Edwin,

Ik heb weer genoten van je verhalen! De amo had je bij defensie in ieder geval gehaald. Ik benijd je conditie en ben ervan overtuigd dat die alleen maar zal toenemen. Heel succes bij de volgende klim en pas goed op jezelf en je reisgenoot!

Xxx Em

• 13 Februari 2011 - 16:56

Goddamsonofabitch:

Ey kerel,

Ghis hier. Heb me ff aangepast aan mn toekomstige bestemming...morgen naar San Diego, California!!
    God Damn Son of Bitch vind ik echt de perfecte uitdrukking om Amerika te typeren. Heerlijk ook om dat te zeggen. Kun je al je frustratie in kwijt.
    Anywaysss...hoe ver zijn jullie al met de fits? Nog veel bij onschuldige Bosnie-Hercegoviniers kunnen slapen?? Vraag eens naar de massagraven..zullen ze wel veel over kunnen vertellen.Nogmaals...vee succes en owja zoals in mn mail aangegeven gaan Joyce en ik 31 jul naar Thailand. We hebben een tussenlanding in Beijing, dus hop in en dan gaan we samen::)))

Gr

Ghis

• 19 Februari 2011 - 18:17

Nicole V/d L:

ed, ik wacht op je volgend verslag ;)
    veel fietsplezier, xx succes met jullie zware tocht x

• 28 Februari 2011 - 18:08

Menno:

Edwinas!!!!!!!!!!!!!!!!

Superrrrrrrrrrrrrr vet wat je zoal doet daar! Ik blijf erbij!
    Dikke bewondering!

Ik mail je snel eens uitgebreid, heb wel wat leuke antropologische indrukjes die ik met jou wil delen!

Fiets ze!

• 01 Maart 2011 - 09:58

LEFTERIS EDESSA:

Im happy to hear that the wheel is ok. We wish you the best for your cycle-trip to the yellow world.

From the carnival of Edessa
    LEFTERIS & VAN-GELIS